Žiadosť o vydanie občianskeho preukazu nebude možné podať v piatok, 29. novembra. Kto sa chystá na oddelenia dokladov odborov poriadkovej polície na okresných riaditeľstvách, aby si vybavil nový občiansky preukaz, môže tak urobiť v pondelok, 2. decembra. Oddelenia dokladov už budú prijímať žiadosti o vydanie občianskych preukazov s kontaktným elektronickým čipom, tzv. elektronickú identifikačnú kartu. Jej vydávanie je súčasťou procesu elektronizácie verejnej správy, v rámci ktorého budú občanom postupne sprístupnené elektronické služby verejnej správy prostredníctvom Internetu. Spracovanie žiadostí o vydanie ostatných dokladov bude samozrejme možné aj v piatok.
Elektronická identifikačná karta je vybavená elektronickým kontaktným čipom, na ktorom budú uložené identifikačné údaje občana, akými sú napríklad meno, priezvisko, adresa bydliska, dátum narodenia občana a aj údaje o platnosti dokladu. Naďalej bude slúžiť na preukazovanie totožnosti pri osobnom styku s úradmi a inštitúciami, navyše však so zabudovaným čipom poskytne aj možnosť preukazovania totožnosti v elektronickom prostredí. Funkcia preukazovania totožnosti držiteľa je základná a nevyhnutná funkcia pri používaní elektronických služieb prostredníctvom Internetu, či už vo verejnom, alebo v súkromnom sektore.
Občan má vždy možnosť slobodne sa rozhodnúť, či bude využívať občiansky preukaz len na preukázanie totožnosti, tak ako doteraz, alebo požiada aj o aktiváciu občianskeho preukazu za účelom využívania elektronických služieb verejnej správy a zaručeného elektronického podpisu (ZEP). V súčasnosti je možné ZEP využiť pri elektronickej komunikácii cez Ústredný portál verejnej správy (www.slovensko.sk) s obchodným, či živnostenským registrom, katastrom nehnuteľností, s notármi, exekútormi, a podobne. Takisto pri priamej komunikácii s daňovou a colnou sekciou Finančného riaditeľstva SR, so súdmi či štatistickým úradom.
Martina Kredatusová
vedúca oddelenia komunikácie a prevencie
KR PZ v Trnave